Diete in njihove negativne posledice

Faza v življenju, ko ne veš kaj je kalorija

Vsi se spomnimo tistih osnovnošolskih in nekaj srednješolskih (ne veliko) dni, ko o pomenu prehrane nismo vedeli nič. Nisi vedel kaj je kalorija, koliko njih na dan pojesti, koliko se jih pokuri in zakaj jemo če ne samo zato, da smo siti in da preprečimo kruljenje v želodcu. Obdobje nezavedanja o hrani zna biti po eni strani super in jaz sem mnenja, da je faza, kjer se ne ubadaš s prav ničemer najboljša faza. Diete ni v tvojem slovarju in v hrani enostavno uživaš. Mogoče za naše telo faza neobremenjevanja ni popolna (če ne jemo zdravo), je pa najboljša za našo glavo.

Faza v življenju, kjer VEŠ kaj je kalorija

V začetku zelo nedolžna faza. Podpiram, da si vsak nekaj prebere o prehrani, kalorijah, hranilih in podobno. Dobro je vedeti kaj moramo vnesti v svoje telo. Sliši se enostavno. Dejansko ni tako težko, težko je pa laiku poiskati prave informacije. Če je Helena rekla po televiziji, da ni dobro dneva začeti z ovsenimi kosmiči, še ne pomeni, da ima prav in da moraš jutri obvezno menjati svoj zajtrk. Potem pa si naslednji dan vzameš čas in raziščeš to dejstvo o kosmičih, ter prebereš, da so ogljikovi hidrati potrebni, ker ti dajo energijo. Kaj pa zdaj? Raziskuješ naprej in v tvoji glavi je iz minute v minuto večji nered. Kup napotkov:

  • dobro je, če začneš jesti čim kasneje, da je čas prehranjevanja krajši
  • da bi morda bilo dobro ločiti beljakovine, ogljikove hidrate in maščobe
  • olja ne smemo
  • kokosovo olje nujno potrebno
  • avokado je zakon
  • Ne jej mesa
  • Jej meso

Vse zgoraj opisano sodi v napotke oziroma priporočila, ki jih velikokrat zajemajo razne diete. Grozna beseda, mogoče bi bilo bolje, da je ne bi bilo v slovarju. Žal je, in na prvo žogo se sliši super, ker se za njo skriva čudežen recept, ki te ”baje” pripelje do cilja. Mislim, da gre veliko ljudi čez fazo diet in si včasih naredijo (naredimo) večjo škodo kot korist.

Štetje kalorij je eden od absurdnih načinov kako izgubimo odvečne kilograme. Kalkulator v roke pa gremo. Na spletni strani mi je izračunalo, da moram pojesti 1200 kalorij, da lahko shujšam. Maščobe, beljakovine in ogljikovi hidrati niso pomembni. Upoštevamo kalorično vrednost in si delamo škodo. In ko vemo koliko smo pojedli, naslednji dan preberemo, da bomo še dodatno hujšali, če s telovadbo pokurimo več kot smo pojedli. In začne se najbolj nevaren cikel, ki ogroža naše telo. Sama sem včasih trenirala zvečer, da sem vedela koliko kalorij moram pokuriti. Po treningu nisem jedla, ker sem ugotovila, da s tem zgubljam kilograme kot za šalo.

Poskusila sem nekaj diet, nikoli nisem zdržala več kot en teden ali dva. Dieta telo izčrpa, saj mu ne damo dovolj hranil, ki jih rabi, da normalno funkcionira. Kmečka logika nam govori, da nam gre super ker zaradi zmanjšanja ogljikovih hidratov izgubljamo kilograme, pojma pa nimamo kakšna zmešnjava se dogaja v našem telesu. Telo preide v fazo podhranjenosti, ko ne ve ali bo dobilo še kaj hranil, da lahko poganja vse naše organe ali ne. Muči se in skladišči maščobo, da lahko drži še zadnjo bojno linijo preden pade.

Ogromno ljudi gre čez zgoraj opisano fazo. Sama to vidim pri svojem delu. Stranke v večini obiščejo fitnes zaradi dveh želj:

  • ”kakšno kilco hočem izgubiti”
  • ”malo hočem okrepiti telo, ker zdaj je čist mehko’

Vemo, da zgoraj napisana cilja dosežemo s treningom in prehrano. Stranke pridejo na fitnes, ker mislijo, da bodo to dosegli z vadbo. Seveda je vadba pomemben dejavnik pri dosegi cilja, vendar je hrana kraljica, ki diktira situacijo.

”Kaj pa jeste?”

”Jem dovolj. Zjutraj smuti, špinača, banana, malo jabolka, korenček. V službi kakšno solato s piščancem, če je možnost naročim brez preliva. Poberem otroke, se ustavimo v trgovini in mi pade cuker, pa vzamem en kornet. To se zgodi zelo redko. No, včeraj se je. Ko pridemo domov otrokom naredim večerjo, sama si naredim zeleno solato in zraven pojem 3 prepečence. Prepečence verjetno ne bi smela, ne? Ura je sedem zvečer, pripravim si liter nesladkanega čaja, da zdržim brez hrane. Sem prebrala, da zvečer ni dobro jesti. Poskušam jesti zdravo in nikamor se mi nič ne premakne, stojim na mestu. Moram več trenirati, 5x na teden?”

Moj najbolj pogost komentar na zgoraj podobne izjave je skoraj vedno: ”premalo hrane”. Ljudje mislimo, če bomo pojedli več, se bomo redili in če bomo jedli manj bomo hujšali, vendar temu ni tako. Težko je to dopovedati človeku. Včasih stranki okvirno seštejem kalorije, ki jih poje in ne pridem niti do 1000. Poleg tega ima taka oseba še pogoste glavobole, utrujenost, slabo spanje, nabiranje maščobe, celulit in podobno.

Zaradi poplave napačnih informacij si lahko delamo škodo. Nezavedno, ker mislimo, da je to za nas dobro.

Ne morem reči, da diete ne delujejo, ker ni res. Verjetno boste z njimi izgubili kilograme. Problem je, ker imajo diete ponavadi rok trajanja, torej se jih držimo določeno časovno obdobje. Strastno čakamo tisti ponedeljek čez 3 tedne, ko bo konec diete, da lahko gremo s kolegi na pico.

Kaj se zgodi ko smo na dieti?

Na dieti ponavadi znižamo kalorični vnos hranil. To pripelje do zmanjšanja kilogramov, kar je dejansko neke vrste iluzija, saj ne izgubljamo želene maščobe. Ko zmanjšamo kalorični vnos, omejimo ogljikove hidrate ali oboje je prvi vir energije, ki ga telo porablja oziroma kuri glikogen in ne maščoba, kot si večina ljudi to predstavlja. Glikogen se v telesu veže na vodo in izgubimo vse zaloge glikogena, sledi pa izločanje vode. Začetna magična izguba kilogramov na dieti je zato posledica izgube vode, čeprav vsi mislimo, da smo se znebili odvečne maščobe. Z vsakim gramom izgubljenega glikogena zraven zgubimo še dodatne 3 grame vode. Ker izgubljamo veliko vode postanemo dehidrirani in kot posledica se pojavijo glavobol, omotica, utrujenost in podobno.

Če ste na dieti, predvidevam, da ste znižali vnos ogljikovih hidratov, beljakovin in maščob čez dan, ki so kot skupek potrebni, da vzdržujejo enakomerno raven krvnega sladkorja. Ker tega telesu ne damo, ga vsak ”cuker” vrže iz tira in povroči nenadno povišanje krvnega sladkorja, kar lahko prispeva k izulinski rezistenci.

Pogosto se po končani dieti zgodi čudežni jo jo efekt, ki poskrbi, da se kilogrami vrnejo nazaj, mogoče celo v povečanem številu. Predstavljajte si, da v dnevu povprečno pojeste okoli 2000 kalorij. Na dieti se jih odločite dnevno pojesti 1200 in dieta traja 3 tedne. Ko končate z dieto, tako hrepenite po hrani, da boste v prvem tednu pojedli veliko več kot pred dieto, zato ni nič čudnega, če se kilogrami po dieti samo še kopičijo.

Ko hujšamo počasi in zdravo potem je priporočljivo, da na teden zgubimo 1% telesne teže ali manj (od tega 75% maščobe in 25% vode in mišic). Naš metabolizem se upočasni in število kalorij, ki jih telo porabi v mirovanju se zniža. Ko končamo z dieto in je naš metabolizen že počasen kot polž, ga je težko spraviti nazaj na stare tire, sploh če se čez teden ali dva odločimo za novo dieto.

Do zdaj nisem naštela niti ene pozitivne posledice diete, razen izgube kilogramov, ki dejansko ni pozitivna (izguba glikogena, vode, dehidracija, počasen metabolizem, in ostale negativne posledice).

Kaj pa zdaj?

Spremeniti je potrebno pogled na hrano. Hrana je gorivo, ki ga telo nujno potrebuje. Če boste jedli dovolj in vnašali v telo prava hranila, ob pravem času se bo začelo telo dejansko spreminjati. Ne s številko na tehtnici, ampak z obliko telesa in počutjem. Pustimo diete za sabo.

Več o tem kaj se zgodi, če jemo pravilno in o tem kako sem sama spremenila pogled na hrano pa pišem v naslednji objavi.

Tina.

 

 

 

 

Share This Post
Related Posts
barcelona
BARCELONA – november 2017
rama
POŠKODBA
kdo sva in kaj pocneva
KDO SVA IN KAJ POČNEVA

Leave Your Comment

Your Comment*

Your Name*
Your Webpage